Bibliotheek Veendam en lezen

Even voorstellen: Ik ben Miriam en ik ben de nieuwe leesconsulent van de Westerschool. Vanuit de bibliotheek in Veendam kom ik o.a. bij jullie op school om de mooiste boeken te introduceren en de schoolbibliotheek aan te vullen met nieuwe boeken. Ook ben ik regelmatig in de groepen te vinden om leuke boekpromoties te houden en andere interessante gastlessen te geven rondom lezen/boeken. Iedere maand zal ik een klein stukje schrijven in deze nieuwsbrief met daarin bijvoorbeeld een goede boekentip. Tot volgende keer! Groetjes Miriam

Anne, Mir en Wieb van de bieb

Anne, Mir en Wieb werken bij de bieb en vertellen je graag over de leukste boeken en nieuwe (lees-) activiteiten.
Elke eerste dinsdag van de maand een nieuwe aflevering.
Aflevering 1  september 2023
Aflevering 2  oktober 2023
Aflevering 3 november 2023
Aflevering 4  december 2023
Aflevering 5  januari 2024

Geplaatst: 6 september 2022:

Ook dit schooljaar verzorgt Miriam weer verschillende activiteiten in de groepen van odab Westerschool. U ziet hieronder het jaarprogramma:

Datum     Groep Activiteit

12-10-23         1/2a        Kamishibai KBW

12-10-23 1/2b        Kamishibai KBW

12-10-23 1/2c        Kamishibai KBW

31-10-23         4              Boekenkring werkvorm

7-12-23 5a         Boekenkring werkvorm

7-12-23 5b         Boekenkring werkvorm

16-1-24 6         Boekenkring werkvorm

12-3-24 7a         Boekenkring werkvorm

12-3-24 7b         Boekenkring werkvorm

11-4-24         8a         Boekenkring werkvorm

11-4-24 8b         Boekenkring werkvorm

9-5-24 3         Aftrap vakantielezen

26-6-24         3         Afsluiting vakantielezen

Kamiwattuh? Kamishibai!

Kamishibai betekent 'papieren theater'. Het is een Japanse verteltechniek, waarbij een verhaal verteld wordt door prenten in en uit een vertelkastje te schuiven. Terwijl het publiek de prent ziet, leest de verteller de tekst voor die achterop de prent staat.

Geplaatst: 30 mei 2022:

Baby, dreumes, peuter, kleuter of een ouder kind? Voorlezen is áltijd een goed idee! Ook als je kind allang zelf kan lezen blijft het een goed en leuk moment om te gaan voorlezen.

Op die manier creëer je samen een rustmoment en stimuleer je de taalontwikkeling van je kind. Uit onderzoek blijkt ook dat kinderen die voorgelezen worden zelf ook meer van lezen houden, hoe fijn is dat?

Weet je wat ook leuk is om te doen tijdens zo’n voorleesmoment…de rollen even omdraaien! Laat je kind jou eens voorlezen of lees elkaar om de beurt voor.

En vind je kleintje het voorlezen nog een beetje spannend en zijn er huisdieren in huis, dan kunnen die natuurlijk ook voorgelezen worden. Kinderen vinden dit érg leuk om te doen!

Veel (voor)leesplezier samen! Groetjes Miriam – Leesconsulent Bibliotheek Veendam.

Geplaatst: 20 april 2022: Een boekentip voor de bovenbouw!

Het is een mooie dag, maar niet zo maar een mooie dag. Het is namelijk ‘Een mooie dag om in een boom te klimmen’. Dat is ook meteen de titel van dit prachtige boek van de auteur Jaco Jacobs.

Dit mooie verhaal gaat over twee tieners, Marnus en Leila. Op een dag ontmoeten ze elkaar en Marnus neemt vervolgens een impulsieve beslissing om Leila te helpen. Hij gaat haar achterna en klimt bij haar in de boom!

Voor het eerst in zijn leven voelt hij zich belangrijk, ook al weet hij niet goed waarom. Leila wil de boom redden zodat het niet gekapt wordt, maar wat is eigenlijk de échte reden dat ze de boom wil redden?

Geschikt voor lezers vanaf ongeveer 11 jaar, veel leesplezier! Groetjes Miriam - leesconsulent Bibliotheek Veendam.

Geplaatst: 1 maart 2022:

Deze week heb ik een mooie boekentip voor de middenbouw, het boek heet ‘jij mag alles zijn’ van de auteur Griet op de Beeck.

Lexi is een 9-jarig meisje met een bijzondere thuissituatie. Ze woont bij haar ouders en kat, maar dan moet ze opeens een tijdje bij haar tante wonen die ze helemaal niet zo goed kent.

Het is een ontroerend verhaal over een meisje wat dapper doet wat ze denkt wat van haar verwacht wordt.

Een verhaal over ouders én kinderen, over liefde en over een zoektocht naar alle soorten beter.

Het verhaal is prachtig en de illustraties ook, echt een aanrader.

Groetjes Miriam – leesconsulent Bibliotheek Veendam